Här är Tre Kronors nya maskot
Medan den vuxna hockeypubliken har fokus på isen så är ofta maskoten de yngsta barnens stora hjälte. Nu presenterar Svenska Ishockeyförbundet den nya maskoten Puckey som ska representera de svenska landslagen och bidra till roliga upplevelser och att få barn att röra på sig mer.
– Puckey kommer att bli barnens favorit, säger Johanna Helgesson, evenemangsansvarig på Svenska Ishockeyförbundet.
Maskotkonceptet är inget nytt och har en lång historia av att göra sport roligare för de yngsta. Och då Tre Kronor senaste maskot togs fram 2013 beslöt Svenska Ishockeyförbundet sig för att ta fram en ny maskot som ska vara rolig, höja arenaupplevelsen för barn och användas i kommunikation för att få barn att röra mer på sig.
– Puckey kommer självklart att finnas med i arenan och synas på mediakuben när våra landslag spelar. Sedan är tanken att maskoten också ska användas i olika sociala medier, besöka hockeyskolor och vara en del av Rörelsekurvan som är en sajt där vi lägger upp lekar och övningar för de allra yngsta. Puckey ska bjuda på skratt och locka till lek och rörelse, säger Johanna Helgesson.
Den nya maskoten är framtagen i samarbete med kommunikationsbyrån Oh My och produktionsbolaget Gabardin. Där Oh My tagit fram karaktären Puckey, medan Gabardin gett Puckey liv med en låt och tillhörande musikvideo.
– Vi är supernöjda med resultatet och både vi själva och våra egna barn älskar redan karaktären Puckey som känns som ett strålande nyförvärv. Dels för att göra barnen glada, dels att Puckey kommer vara rolig att använda i det materialet vi tar fram för våra yngsta fans, säger Johanna Helgesson.
Att ge de yngsta barnen en ny favorit hoppas man också ska leda till att fler barn hittar till hockeyn. Planen är att involvera den nya maskoten som en central del i Tre Kronors Hockeyskola och på Rörelsekurvan.se
– För de yngre barnen är ishockey så mycket mer än bara själva sporten. Det är viktigt att så många som möjligt har kul och trivs i ishallen för att vi långsiktigt ska kunna skapa fler och bättre hockeyspelare. Där kommer Puckey att ha en viktig roll i att ge de allra yngsta en bra och rolig start på sin relation till hockeyn, säger Sofie Wallin, utvecklingsansvarig föreningar, på Svenska Ishockeyförbundet.
Den nya maskoten gjorde sitt första live-framträdande under Lidl Hockey Games i Södertälje i slutet av 2024. När den nyrenoverade Avicii Arena håller sina första hockeymatcher under Beijer Hockey Games den 6–9 februari kommer maskotens låt, dans och musikvideo att visas för första gången.
Låten kommer även att släppas på Spotify.
– Det blir en hockeyhelg för stora och små. Samma helg lanseras Puckeys egen låt som jag tror kommer att nynnas på skolgårdar och lekplatser framöver. Jag hoppas verkligen att så många barn som möjligt tar chansen att komma och se Puckeys stora premiär under Beijer Hockey Games i februari, säger Johanna Helgesson.