Huvudsponsor Svenska Spel
Svenska Spel

Legacybild

JVM ska bidra till att skapa nytta – för hockeyn och samhället

Snart kommer morgondagens stora hockeystjärnor till Göteborg för att kämpa om guldet och äran under 2024 IIHF Junior-VM. I samband med det genomför arrangörerna en satsning på att förbättra hockeykulturen för framtida generationer. 

Mer än ett evenemang

Initiativtagarna till projektet Känslopucken är Svenska Ishockeyförbundet tillsammans med Göteborgs Ishockeyförbund och det kommunala bolaget Göteborg & Co.

- Vi vill att JVM ska bli mer än ett evenemang och lämna ett långsiktigt positivt avtryck inom områdena jämlikhet, jämställdhet och hälsa, säger Mikael Haglund, WJC Director. Vi valde att rikta fokus mot kulturen, då vi tror att det är en nyckel till att få fler att börja spela, inte minst flickor, och att trivas och stanna i sin sport. Mycket är redan bra, men vi vill att det ska bli ännu bättre!

Känn, prata, fråga, lyssna

I projektet lyfter man fram vikten av att känna sig trygg och kunna vara sig själv i sitt lag. Att våga visa känslor även utanför plan, och att visa omtanke om varandra. För att i en schysst kultur kommer alla att må bättre – och prestera som bäst.

- Hockey är en tuff sport. De spelare som har nått riktigt långt har absolut det kaxiga men också en ödmjukhet och omtänksamhet, säger Kim Martin Hasson, sportchef för Frölunda Hockey och ambassadör för JVM i Göteborg. När vi tar av oss skydden behöver vi en trygg och omsorgsfull miljö där alla kan vara sig själva.

Tillsammans skapar vi nästa generations hockeykultur

Projektet Känslopucken har stort fokus på de vuxna som är ansvariga för att skapa trygga miljöer där barn och ungdomar kan trivas och utvecklas. En utbildning av lokala ledare genomfördes under september med mål att ge verktyg för att skapa en schysst kultur. Utbildningen kommer fortsättningsvis att genomföras löpande varje år.

Under JVM hålls ett inspirationsseminarium som ska öka kunskapen och inspirationen hos vuxna som möter unga inom idrotten till att jobba aktivt med att skapa en schysst kultur.

I november genomförs en kommunikationskampanj på sociala medier och riktad mot en bredare målgrupp. Läs gärna mer på kampanjsidan www.kanslopucken.se och se filmen.

Linus Hugosson 23-11-01