Svenska ishockeyförbundet söker kommunikatör
Vi söker dig som är en erfaren, engagerad kommunikatör med både kommersiell och ideell bakgrund. Du har skicklighet inom att skriva, filma och redigera.
Svenska Ishockeyförbundet är huvudorganisationen för svensk ishockey med en omsättning på över 130 miljoner kronor per år. Organisationen består av ett femtiotal medarbetare varav hälften arbetar på det centrala kontoret i Johanneshov.
Cirka hälften av intäkterna kommer genom kommersiella avtal vilket gör att verksamheten är mycket beroende av att både underhålla och utveckla relationen med befintliga sponsorer samt ha ett ständigt inflöde av nya partners. Samarbeten med våra partner och försäljningen av rättigheterna till bland annat ett av landets starkaste varumärken, Tre Kronor, hanteras och avtalas av förbundet.
Beskrivning av befattningen
Titel
Kommunikatör
Uppgifter
- Producera text, bild och video till SIF:s externa och interna kommunikationskanaler.
- Producera och presslägga pressmeddelanden vid truppsläpp och övriga händelser.
- Ansvara för att samla in anmälningar till förbundets olika presskonferenser
- Stort ansvar för planering och publicering i sociala medier - landslag och förbundet.
- Publicera kampanjer/SoMe-inlägg i SIF:s kommunikationskanaler.
- Matchrapportera för juniorlandslagen i sociala medier.
- På egen hand ta fram grafiskt material inför truppsläpp eller marknadsföring för våra turneringar utifrån gällande grafisk profil.
- Ingå i den ”jourgrupp” som ansvarar för att svara på frågor och kommentarer i SIF:s sociala kanaler.
- Ev. pressansvar för landslag under turneringar.
- Delta i olika gemensamma projekt på kommersiella avdelningen.
- Samordna partneraktiveringar tillsammans med byrå och sponsoransvarig.
- Planera, leverera och följa upp aktiveringar för partners, fakturering ingår.
- Assistera vid nätverksträffar.
Profil
För uppgiften söker vi en erfaren, engagerad kommunikatör med både kommersiell och ideell bakgrund. Du har en akademisk examen eller motsvarande utbildning och har erfarenhet från liknande arbetsuppgifter. Du har egen praktisk erfarenhet från hur demokratiskt styrda verksamheter fungerar och inser att förmågan att ta sig fram och driva mot konkreta beslut i dessa organisationsformer kommer att vara avgörande för att lyckas med uppgiften. Du har kunskap inom video och videoredigering och kan göra egna intervjuer eller inslag. Du arbetar redan idag i Adobe-paketet och har erfarenhet av både grafisk produktion samt erfarenhet av publiceringsverktyg som Episerver eller liknande.
Svenska Ishockeyförbundet erbjuder
Vi erbjuder ett stimulerande och utvecklande arbete inom en organisation med ett av Sveriges starkaste varumärken i portföljen. Kontoret är beläget nära Globen och vi arbetar tillsammans i en trivsam miljö som präglas av god sammanhållning, prestigelöst tänkande och en bra kombination av entreprenörskap och struktur. Som i de flesta idéburna organisationer är kulturen på Svenska Ishockeyförbundet byggd på engagemang och samarbete.
Geografisk placering/resor
Johanneshov, resor i tjänsten ingår.
Organisationsstruktur
Tjänsten ingår i kommersiella avdelningen som leds av Christer Plars. I avdelningen ingår försäljning, marknad, kommunikation, evenemang m.m.
Anställningsvillkor
Lön
Månadslön tillämpas
Övriga förmåner
Friskvårdsbidrag
Rikskortet
30 dagars semester, oreglerad arbetstid
Kontakt
Kommersiell chef
Christer Plars, christer.plars@swehockey.se, tel 08-449 04 36
Facklig kontakt
Stefan Ladhe, stefan.ladhe@swehockey.se, tel 08-449 04 06
Välkommen med din ansökan till christer.plars@swehockey.se senast 19 augusti.