Huvudsponsor Svenska Spel

En manifestation för ishockeyn och våra barn

För andra året i rad genomförs en nationell insats för att uppmärksamma Tre Kronors Hockeyskola. 

TKH-dagen som idé föddes inom hockeyrörelsen och realiserades för första gången i mars 2022. Många var spända och nyfikna på utfallet av dagen, som visade sig bli en succé.  

Till årets TKH-dag, den 29:e januari, har det varit ett väldigt stort intresse och hela 239 föreningar har meddelat att de kommer att genomföra aktiviteten.  

 – Det är jättekul att vi har ett så pass positivt gensvar från stora delar av hockeyrörelsen och det är ganska häftigt att vi lyckas få till en dag där allt fokus ligger på våra yngsta deltagare, säger Sofie Wallin, utvecklingsansvarig föreningar på Svenska Ishockeyförbundet.  

Målet med Tre Kronors Hockeyskola är att barn ska hitta till ishockeyn och föda ett intresse som förhoppningsvis varar hela livet.  

Syftet med själva TKH-dagen är tredelat. Det handlar dels om att manifestera ishockeyn i allmänhet och marknadsföra sporten ytterligare, men det handlar lika mycket om att sprida glädje bland de redan aktiva. Den tredje delen handlar om att föreningarna får en bra möjlighet att rekrytera ytterligare barn in i gemenskapen.  

Föreningarna ute i landet ansvarar för sitt eget arrangemang och utförande, med stöttning från Svenska Ishockeyförbundet. Exempel på aktiviteter från förra året var öppna träningar, prova på tillfällen och poolspel med senior- och juniorspelare från dam- och herrsidan i den egna klubben.  

Utöver själva hockeydelen av evenemanget arrangerande flera föreningar ytterligare aktiviteter, som skridskodisco, korvgrillning och olika typer av tävlingar.  

Föreningarna uppmanas att dokumentera sin TKH-dag och skicka in materialet till TKH@swehockey.se. Då finns nämligen möjligheten att vinna fina priser till föreningen, från våra partners CCM, Gjensidige, Beijer, Scandic, Lidl, Svenska Spel och Svensk Hockey TV.  

 

Gustaf Douhan 23-01-20